Drukuj
Kategoria: Aktualności II Fazy projektu
Odsłony: 110

W ramach realizowanego projektu pn. „Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do III klasy drogi wodnej Faza II” jeszcze w pełni sezonu żeglugowego na drodze wodnej, w lipcu 2018 r. zakończono remont komory południowej śluzy Łabędy na Kanale Gliwickim. Wykonawca przystąpił do realizacji kompleksowych prac modernizacyjnych w bliźniaczej komorze północnej łabędzkiej śluzy.


Ponadto w ramach projektu modernizacji na śluzie Łabędy wyremontowane zostaną także awanporty (górny i dolny), powstanie nowy kanał obiegowy umożliwiający regulację poziomu wody na sekcji VI i V Kanału Gliwickiego. Po wielu latach przestoju zostanie uruchomiony kanał śluzowania oszczędnościowego, pozwalający na zużycie mniejszej ilości wody potrzebnej do prześluzowania jednostek pływających. Modernizowane są także elementy konstrukcyjne śluzy m.in. ściany stalowe komór i awanportów, elementy betonowe głowy górnej i dolnej, dalby i kierownice na awanportach, regenerowane są wrota, zaś zużyte napędy i mechanizmy zastępują nowe, hydrauliczne. Budynki maszynowni i sterownia zyskują nowoczesne instalacje: elektryczne, teletechniczne, automatyczne, sanitarne, klimatyzację oraz monitoring. Na terenie śluzy powstaną nowe parkingi, chodniki, drogi holownicze i place manewrowe.

Całość prac jest realizowana w taki sposób, aby zagwarantować odpowiednie i prawidłowe warunki żeglowne, które intensyfikują się na wodach Kanału Gliwickiego. W poprzednim sezonie nawigacyjnym Kanał Górnośląski pokonało ponad 12 tys. jednostek pływających, podczas gdy dwa lata wcześniej prześluzowano ich 5 tys. Dodatkowo w ubiegłym roku, po pięcioletniej przerwie wznowiono przeładunek urobku w Śląskim Centrum Logistyki S.A. Pierwsze barki wypełnione węglem wypłynęły z Portu Gliwice w lipcu 2017 r., by pokonując Kanał Gliwicki i rzekę Odrę, dotrzeć do Wrocławia. Tym samym zapoczątkowano transport zakontraktowanych ponad 120 tys. ton węgla. W sezonie żeglugowym w 2018 r. Kanałem Gliwickim może zostać wyprawionych blisko 250 tys. ton węgla. Intensyfikacja żeglugi jest możliwa dzięki realizowanym projektom modernizacyjnym.