Uprzejmie informujemy, że poniżej opublikowane treści zachowują aktualność na dzień 31 grudnia 2017 r. i dotyczą poprzednika prawnego Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie - Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach. Polecamy Państwa uwadze stronę Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie pod adresem www.wody.gov.pl.

 

  

 

Informujemy, że Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach przystąpił do realizacji projektu pn. „Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do III klasy drogi wodnej Faza II”, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, zgodnie z umową nr POIS.03.02.00-00-0001/16-00. Zgodnie z umową, podpisaną z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie (CUPT) w dniu 23 marca 2016 r., planowany całkowity koszt realizacji II Fazy Projektu wynosi 50 528 662,99 PLN.

Maksymalna kwota wydatków kwalifikowalnych zadania wynosi 44 734 492,76 PLN. W ramach Projektu są kontynuowane prace modernizacyjne śluz Kanału Gliwickiego w Łabędach i Dzierżnie, które rozpoczęto i w znaczącej części wykonano w trakcie realizacji I Fazy projektu pn. „Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do III klasy drogi wodnej.

W minioną sobotę, 11 czerwca śluza Rudziniec na Kanale Gliwickim znalazła się w centrum zainteresowania miłośników industrialu, spragnionych wodniackiej przygody i niecodziennych wrażeń. Wszystko za sprawą INDUSTRIADY, którą na tej drodze wodnej po raz drugi zorganizował administrator Kanału Gliwickiego - Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach.

 


Przed wszystkimi chętnymi RZGW otworzył bramy na co dzień niedostępnej od strony lądu śluzy Rudziniec. W programie wydarzeń znalazło się zwiedzanie obiektu: zainteresowani mogli zobaczyć maszynownie i sterownię, przyjrzeć się z bliska mechanizmom, które od blisko 80 lat wprawiają w ruch potężne wrota śluzy. Odważni i wytrwali podejmowali wyzwanie obsługi śluzy i własnoręcznie siłowali się z kilkudziesięciotonowymi segmentami wrót obiektu. Nietuzinkową atrakcją okazały się wyprawy łodziami roboczymi do śluzy Sławięcice. Pokonując Kanał Gliwicki, korzystający z tej możliwości popłynęli na Opolszczyznę, gdzie zwiedzali śluzę mniejszą od rudzinieckiej, na której dopiero rozpoczną się prace modernizacyjne (na śluzie w Rudzińcu zakończyły się w 2015 roku). Tym samym tegoroczna INDUSTRIADA przekroczyła granicę województwa śląskiego.
Na śluzie w Rudzińcu nie zbrakło też atrakcji dla najmłodszych, którzy chętnie brali udział w warsztatach papieroplastyki, malowania buzi, ozdabiali drewniane łódki, które potem zabierali ze sobą, by po powrocie do domu przypominały o wizycie nad Kanałem Gliwickim. Propozycje, które wypełniły czas najmłodszym przygotowali uczniowie i opiekunowie z Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu. Gwoździem programu, który wzbudzał największe emocje było śluzowanie i rejs statkiem po Kanale Gliwickim. Chociaż z tej atrakcji nie skorzystali wszyscy chętni (nie pozwoliły na to względy bezpieczeństwa), pewnie będą mieli taką szansę już w przyszłym roku. Całości wydarzeń w Rudzińcu towarzyszyła oprawa muzyczna zespołu KSW4BLUES. Uwagę zwiedzających przykuł też występ Orkiestry Dętej Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu oraz możliwość zwiedzenia jednostki szkoleniowej „Major Sucharski”.
11 czerwca śluzę w Rudzińcu odwiedziło blisko 1050 osób, które w czasie swojej wizyty poznały przemysłowe legendy Kanału Gliwickiego i których ogromne zainteresowanie obiektem dowiodło przewodniego hasła wydarzeń, że „Kanał Gliwicki łączy!” - przeszłość z teraźniejszością, człowieka z naturą i techniką, pokolenia, żeglugę towarową i pasażerską i oczywiście – Górny Śląsk z Morzem Bałtyckim!

Śluza w Rudzińcu - miejsce, gdzie odbywała się większość industriadowych wydarzeń na Kanale Gliwickim została poddana kompleksowym pracom remontowym w ramach projektu „Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW w Gliwicach – przystosowanie do III klasy drogi wodnej”, finansowanego przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Obecnie trwa realizacja projektu
pn. „Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do III klasy drogi wodnej Faza II”, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Objęte są nią śluzy Kanału Gliwickiego w Łabędach i Dzierżnie.

 

 

Kanał Gliwicki powstawał w latach 1934-1938, gromadząc wokół siebie ówczesnych przedsiębiorców i okolicznych mieszkańców. Leży w dolinie rzeki Kłodnicy na odcinku od Gliwic do Kędzierzyna Koźla, na terenie województw śląskiego i opolskiego. Biegnie od rzeki Odry w Kędzierzynie Koźlu do portu w Gliwicach. Jego ogólna długość to 40,6 km. Różnicę skrajnych stanowisk, wynoszącą 43,6 m pokonuje się za pomocą 6 bliźniaczych śluz: trzech w woj. opolskim: Kłodnica, Nowa Wieś, Sławęcice i trzech w woj. śląskim: Rudziniec, Dzierżno i Łabędy.


Foto Galeria z Industriady 2016

 

 

 

 

 

Niech połączy Was Kanał Gliwicki!

 

 

 

Śluza Rudziniec zaprasza w czasie INDUSTRIADY!

 

 

 

Program Wydarzeń Kanał Gliwicki łączy!

 

Regulamin uczestnika INDUSTRIADY 2016

 

 

Zwiedzanie zakamarków śluzy w Rudzińcu, rejsy statkiem pasażerskim, wyprawy łodziami roboczymi, recital muzyki bluesowej, wizyta na pokładzie jednostki szkoleniowej, występ młodzieżowej orkiestry dętej, pokazy ratownictwa wodnego, tematyczne warsztaty dla dzieci i młodzieży, a może i …. spotkanie z duchem jednego z pierwszych budowniczych Kanału Gliwickiego – tak w skrócie zapowiadają się atrakcje, które będą czekać na odwiedzających śluzę Rudziniec w czasie tegorocznej INDUSTRIADY. Całość wydarzeń, które wchodzą w skład programu Festiwalu Szlaku Zabytków Techniki INDUSTRIADA 2016, przygotował administrator tej drogi wodnej – Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach. 11 czerwca RZGW zaprezentuje mieszkańcom regionu śluzę w Rudzińcu i Kanał Gliwicki – Obiekt Zaprzyjaźniony Festiwalu.

 

Na co dzień niedostępne od strony lądu obiekty hydrotechniczne skrywają swój potencjał za granitową elewacją ścian blisko 80-letnich budynków sterowni i maszynowni, gdzie budowniczowie drogi wodnej umieścili, jak na ówczesne czasy bardzo nowoczesne rozwiązania. Choć mechanizmy te od początku funkcjonowania Kanału Gliwickiego wprawiały w ruch potężne wrota śluz, z upływem lat stały się coraz bardziej zawodne. Dziś nie wszystkie są już wykorzystywane do obsługi procesu śluzowania, jednak większość z nich pozostała w miejscu swojej pierwotnej pracy. Zwiedzając rudziniecką śluzę na Kanale Gliwickim należy pamiętać, że to obiekt pracujący nieprzerwanie od początku swojego istnienia. Nie jest muzealną salą, ale miejscem, w którym odbywa się obsługa jednostek pokonujących Kanał Gliwicki. Dlatego też, przy okazji wizyty na śluzie będzie można przyjrzeć się pracy jej operatorów, poczuć zapachy i usłyszeć odgłosy, jakie jej towarzyszą.

 

Ponieważ wszystkie obiekty hydrotechniczne Kanału Gliwickiego są w stałej eksploatacji, ze względów bezpieczeństwa wstęp na ich teren od strony lądu nie jest dozwolony. Stąd też okazja do zwiedzania śluz Kanału Gliwickiego pojawia się rzadko. W czasie tej najbliższej zwiedzający skorzystają nie tylko z bogatych propozycji w programie: doświadczą śluzowania na pokładzie statku i zobaczą obiekt od strony wody, zwiedzą zabudowania śluzy, spróbują własnoręcznie otworzyć kilkudziesięciotonowe wrota śluzy, ale również poznają przemysłowe legendy Kanału Gliwickiego. Barwne opowieści o historii drogi wodnej, jej roli dla rozwoju regionu i sekretach które skrywa, sprawią że uczestnicy wydarzeń chociaż na chwilę przeniosą się myślami do pierwszej połowy minionego wieku.

 

Nie lada gratką, zwłaszcza dla miłośników industrialu będą wyprawy łodziami roboczymi do śluzy Sławięcice i jej zwiedzanie. Położona już po opolskiej stronie Kanału śluza, w zestawieniu z obiektem w Rudzińcu wywiera wrażenie kontrastu, pozwala poczuć różnorodność specyfiki ukrytej w rozlicznych szczegółach na Kanale Gliwickim, małych legend i historii, które współżyją ze zmodernizowanymi śluzami i tymi, które proces modernizacji mają jeszcze przed sobą.

 

Czy tegoroczny program industriadowych wydarzeń na śluzie Rudziniec dowiedzie, hasła przewodniego, że „Kanał Gliwicki łączy!” – przeszłość z teraźniejszością, człowieka z naturą i techniką zarazem, pokolenia, żeglugę towarową i pasażerską i oczywiście – Górny Śląsk z Morzem Bałtyckim?
Przekonajmy się wspólnie już 11 czerwca!

 

Większość propozycji z programu wydarzeń będzie udostępnia bezpłatnie. Aby skorzystać z wybranych atrakcji konieczna jest rezerwacja wejściówek. Wejściówki będą rezerwowane za kolejnością zgłoszeń. Szczegółowe informacje znajdują się w programie wydarzeń, który polecamy Państwa uwadze.

Śluza w Rudzińcu - miejsce, gdzie będzie się odbywała większość industriadowych wydarzeń na Kanale Gliwickim została poddana kompleksowym pracom remontowym w ramach projektu „Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW w Gliwicach – przystosowanie do III klasy drogi wodnej”, finansowanego przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Realizacja programu wydarzeń na śluzie Rudziniec jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

 

 

Informacja o wyborze oferty na „Organizację rejsów statkiem pasażerskim w ramach zadania, stanowiącego element programu wydarzeń „Industriady 2016 r.”, na potrzeby Jednostki Realizującej Projekt Modernizacji Śluz Kanału Gliwickiego w Regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej w Gliwicach w celu promocji projektu pn. „Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do III klasy drogi wodnej Faza II”, żeglugi śródlądowej oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020,”

Więcej...

Informacja o wyborze oferty na


„Organizację rejsów statkiem pasażerskim w ramach zadania, stanowiącego element programu wydarzeń „Industriady 2016 r.”, na potrzeby Jednostki Realizującej Projekt Modernizacji Śluz Kanału Gliwickiego w Regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej w Gliwicach w celu promocji projektu pn. „Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do III klasy drogi wodnej Faza II”, żeglugi śródlądowej oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020,”

Zapraszamy do udziału w postępowaniu prowadzonym w trybie zapytania ofertowego na:

„Dostawę wyposażenia i materiałów promocyjnych na potrzeby realizacji „INDUSTRIADY 2016” i realizacji innych, przyszłych działań promocyjnych, przez Jednostkę Realizującą Projekt Modernizacji Śluz Kanału Gliwickiego w Regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej w Gliwicach, w celu promocji projektu pn. „Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do III klasy drogi wodnej Faza II”, żeglugi śródlądowej oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. (nazwa ,cechy. ilość, jednostka miary)

szczegółowo opisanego w dokumentach przetargowych (załącznikach)

 

  1. Opis przedmiotu zamówienia

    Zgodnie z opisem zamówienia zawartym w załączniku do zaproszenia do składania ofert.

  2. Przygotowanie oferty Ofertę należy:

    1. złożyć w formie pisemnej w siedzibie RZGW Gliwice, adres: ul. Sienkiewicza 2, 44-100 Gliwice, pokój nr 207 (osobiście, lub przesłać listem, faxem), lub przesłać pocztą na powyższy adres, na Formularzu Oferty do dnia 23 maja 2016 r.,

    2. możliwe jest również złożenie oferty w formie elektronicznej, wysyłając na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., zeskanowany druk uprzednio wypełnionego i podpisanego formularza oferty. Załącznik w tej postaci należy zatytułować: „Oferta na dostawę wyposażenia i materiałów promocyjnych”.

  3. Kontakt z Wykonawcą

    Osobami upoważnionymi do kontaktu z Wykonawcami są:

    Linda Hofman – tel. 32/777-49-56

    Jarosław Smyłła – tel. 32/777-49-58,

Załączniki mogą Państwo pobrać z serwera FTP.

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach – administrator Kanału Gliwickiego w miniony piątek (13 maja) i sobotę (14 maja) po raz pierwszy w historii udostępnił zwiedzającym od strony lądu śluzę w Kłodnicy. Ten najwyższy obiekt hydrotechniczny Kanału Gliwickiego i zarazem jeden z niewielu takich w kraju, po blisko 80 latach swojego istnienia otworzył bramy dla mieszkańców regionu.

 

Śluza Kłodnica ze spadem przy normalnym piętrzeniu o wysokości 10,4 m jest na co dzień niedostępna od strony lądu. Decyduje o tym specyfika obiektu, względy bezpieczeństwa i jego charakter. Dotychczas można było przyjrzeć się zabudowaniom śluzy tylko od strony wody. Z niecodziennej okazji, by odkryć tajemnice kłodnickiej śluzy – pierwszej na Kanale Gliwickim – postanowiło skorzystać ponad 800 osób. Z uwagi na bezpieczeństwo zarządca obiektu udostępnił go blisko 500 chętnym. Obok zwiedzania śluzy dużą atrakcją dla mieszkańców regionu były rejsy statkiem pasażerskim. Całość wydarzeń zorganizowano przy okazji Dni Otwartych Funduszy Europejskich.
W pierwszym z Dni Otwartych na Kanale Gliwickim wrota kłodnickiej śluzy otworzyły się przed szkolnymi grupami zorganizowanymi. Łącznie śluzę zwiedziło prawie 100 uczniów ze szkół podstawowych i średnich. Sobotnie wydarzenia zostały przewidziane dla indywidualnych zwiedzających. Mogli oni również doświadczyć śluzowania, które dostarcza wielu wrażeń. Ściany komór śluzy w Kłodnicy liczą ponad 14 m wysokości, a zatem kiedy jednostka wpływa do komory jej pasażerowie widzą jedynie skrawek nieba nad głowami.
Choć nie wszyscy zainteresowani skorzystali z kompletu atrakcji – bezpłatne wejściówki rezerwowano za kolejnością zgłoszeń, zwiedzający nie rozczarowali się. Operatorzy śluzy, w roli przewodników przybliżyli historię Kanału Gliwickiego, opowiadali o swojej pracy i roli wodnego transportu śródlądowego, a prezentując efekty modernizacji pokazali zasady działania śluzy. Duże zainteresowanie zwiedzających wzbudziły pierwotne mechanizmy napędowe, których rolę spełnia dziś nowe, hydrauliczne wyposażenie obiektu. Mimo to decyzją RZGW w Gliwicach pozostały one w miejscu swojej dotychczasowej pracy, gdzie dowodzą zaawansowanej myśli technicznej, która towarzyszyła budowniczym Kanału Gliwickiego.

 

Prace modernizacyjne śluzy Kłodnica zakończyły się w 2015 r. Były realizowane w ramach projektu pn. „Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do III klasy drogi wodnej”, współfinansowanego ze środków unijnych (Fundusz Spójności w ramach POIiŚ 2007-2013). W ich trakcie wyremontowano północną komorę śluzy, wykonano remont nabrzeży i przepompowni wraz z nowym rurociągiem oraz wymianą agregatu pompowego. Prace objęły również remont budynku technicznego maszynowni, budowę budynku socjalnego i dwóch pomostów, a także montaż systemu monitoringu, zliczania jednostek pływających oraz wykrywania obiektów zbliżających się do wrót. Proces śluzowania odbywa się teraz poprzez pulpit sterowniczy wyposażony w system komputerowy, do którego automatycznie przekazywane są informacje na temat poziomów wody dolnej, wody w komorze oraz wody górnej. Koszt modernizacji obiektu wyniósł 17 mln zł netto. Prace o podobnym zakresie (II faza projektu modernizacji), realizowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 trwają na śluzach Kanału Gliwickiego w Łabędach i Dzierżnie.

 

Foto Galeria z Dni Otwartych

Szanowni Państwo,

 

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach informuje, że w przeprowadzonym zapytaniu ofertowym na Organizację rejsów statkiem pasażerskim w ramach zadania, stanowiącego element programu wydarzeń „Dni Otwartych Funduszy Europejskich 2016 r.”, na potrzeby Jednostki Realizującej Projekt Modernizacji Śluz Kanału Gliwickiego w Regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej w Gliwicach w celu promocji projektu pn. „Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do III klasy drogi wodnej Faza II”, żeglugi śródlądowej oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, zakończonym w dniu 6 maja najkorzystniejszą ofertę złożył:

 

Zespół Szkół Żeglugi Śródlądowej im. Bohaterów Westerplatte

w Kędzierzynie-Koźlu

47-200 Kędzierzyn-Koźle

ul. Boh. Westerplatte 1

 

Wszystkim podmiotom, które odpowiedziały na nasze zaproszenie dziękujemy za złożone oferty.

 

Zapraszamy do udziału w postępowaniu prowadzonym w trybie zapytania ofertowego na:

„Organizację rejsów statkiem pasażerskim w ramach zadania, stanowiącego element programu wydarzeń „INDUSTRIADY 2016 r.” na potrzeby Jednostki Realizującej Projekt Modernizacji Śluz Kanału Gliwickiego w Regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej w Gliwicach.”

Więcej...

Zapraszamy do udziału w postępowaniu prowadzonym w trybie zapytania ofertowego na:

 

„Organizację rejsów statkiem pasażerskim w ramach zadania, stanowiącego element programu wydarzeń „Dni Otwartych Funduszy Europejskich 2016 r.” na potrzeby Jednostki Realizującej Projekt Modernizacji Śluz Kanału Gliwickiego w Regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej w Gliwicach.”

 

szczegółowo opisanego w dokumentach przetargowych (załącznikach)

I. Opis przedmiotu zamówienia

 

Zgodnie z opisem zamówienia zawartym w załączniku do zaproszenia do składania ofert.

 

II. Przygotowanie oferty

 

Ofertę należy:

 

a) złożyć w formie pisemnej w siedzibie RZGW Gliwice, adres: ul. Sienkiewicza 2, 44-100 Gliwice, pokój nr 207 (osobiście, lub przesłać listem, faxem), lub przesłać pocztą na powyższy adres, na Formularzu Oferty do dnia 2 maja 2016 r.,

 

b) możliwe jest również złożenie oferty w formie elektronicznej, wysyłając na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., zeskanowany druk uprzednio wypełnionego i podpisanego formularza oferty. Załącznik w tej postaci należy zatytułować: „Oferta na organizację rejsów statkiem pasażerskim”.

 

III. Kontakt z Wykonawcą

 

Osobami upoważnionymi do kontaktu z Wykonawcami są:

 

Linda Hofman – tel. 32/777-49-56

 

Jarosław Smyłła – tel. 32/777-49-58,

 

Załączniki mogą Państwo pobrać z serwera FTP.