Faza II
- Linda Hofman
- Kategoria: Faza II
- Odsłony: 9089
Zgodnie z umową nr POIS.03.02.00-00-0001/16-00, zwartą w dn. 23 marca 2016 r. pomiędzy Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Gliwicach a Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie, planowany całkowity koszt realizacji II Fazy projektu pn. „Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do III klasy drogi wodnej” wynosi 50 528 662,99 PLN (pięćdziesiąt milionów pięćset dwadzieścia osiem tysięcy sześćset sześćdziesiąt dwa 99/100 PLN). Kwota dofinansowania ze środków unijnych (Fundusz Spójności w ramach POIiŚ) wynosi 47 962 807,99 PLN (czterdzieści siedem milionów dziewięćset sześćdziesiąt dwa tysiące osiemset siedem 99/100 PLN).
W dniu 12.04.2017 r. do przedmiotowej umowu podpisano aneks nr POIS.03.02.00-00-0001/16-01, który wydłużył termin kwalifikowania wydatków do 31.12.2018 r. Maksymalna kwota wydatków kwalifikowanych wynosi 48 684 490,61 PLN.
- Kategoria: Faza II
- Odsłony: 9182
Badania, które przeprowadzono na terenie śluz, ujętych w projekcie, a w szczególności zaś płynące z nich wnioski, dały możliwość przygotowania szerokiego planu modernizacyjnego dla każdego obiektu. Ich szczegóły znalazły się w projektach architektoniczno-budowlanych opracowanych dla każdej śluzy na potrzeby realizacji projektu modernizacji. Jako że plan modernizacyjny był podobny dla każdego obiektu, ich zakres przedstawić można na przykładzie śluzy Łabędy.
W projekcie architektoniczno-budowlanym dla śluzy Łabędy zaznaczono, że zakres robót obejmuje: przebudowę, rozbudowę i remont obiektu z awanportami i budynkami oraz nowo projektowane rurociąg obiegowy (by-pass) i budynek socjalny z zagospodarowaniem terenu przyległego, sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wodociągowej.
W ramach przebudowy i remontu śluzy Łabędy z awanportami realizowany jest szereg prac:
a) remont i modernizacja elementów hydrotechnicznych obejmuje:
- rekonstrukcję powierzchni betonów kierownic awanportu górnego nad zwierciadłem wody;
- remont ścian stalowych (Hoesch III) stanowiących kierownice awanportu dolnego;
- wzmocnienie gruntu przylegającego do ww. ścian stalowych kierownic awanportu dolnego;
- projektowane przedłużenie kierownic awanportu dolnego wraz z rozbiórką istniejących w tym miejscu stalowych pomostów;
- remont, a w przypadku konieczności - rozbiórka i ponowne wykonanie dalb w awanportach;
- wykonanie gródz remontowych od strony wody dolnej i wody górnej, a następnie ich rozbiórka po zakończeniu prac;
- rekonstrukcję powierzchniowej warstwy betonów głowy dolnej i głowy górnej wraz z komorami pod progiem i kanałem oszczędnościowym w głowie górnej;
- rekonstrukcję powierzchniowej warstwy betonów płyt dennych komór śluzy;
- remont ścian stalowych (Larsen III) stanowiących ściany komór śluzy;
- wzmocnienie gruntu przylegającego do ww. ścian komór;
- projektowane dodatkowe przejście kablowe w poprzek komór śluzy (w tym studnie kablowe głębokie);
- projektowane przystanie typu lekkiego, po jednej na wodzie górnej i wodzie dolnej;
- korektę betonowych fundamentów istniejących pachołów cumowniczych z uwagi na osiadanie;
- przełożenie istniejących nawierzchni z kostki granitowej;
- projektowane nawierzchnie z kostki brukowej;
- naprawę betonów kanałów kablowych i projektowane nowe odcinki kanałów kablowych;
- uzupełnienie narzutu kamiennego ubezpieczenia skarp awanportów;
- uzupełnienie istniejącej aparatury kontrolno-pomiarowej (urządzenia do pomiaru stałej prostej na obu głowach śluzy, łaty wodowskazowe).
b) W ramach remontu i modernizacji istniejących obiektów budowlanych przewidziano następujące elementy:
- remont i modernizacja budynku sterowni wraz z jej wyposażeniem;
- remont i modernizacja czterech budynków maszynowni - komory południowej i północnej na głowie górnej oraz komory południowej i północnej na głowie dolnej;
- remont i modernizacja budynku maszynowni środkowej.
c) W ramach prac elektrycznych związanych z przebudową i remontem śluzy:
- układanie kabli do rozdzielnicy głównej śluzy;
- układanie kabli do rozdzielnic napędowych wrót dla komory północnej;
- układanie kabli do rozdzielnic napędowych wrót dla komory południowej;
- układanie kabli światłowodowych ze sterowni do rozdzielnic napędowych komory północnej i południowej;
- rozdzielnice napędowe wrót dla komory północnej;
- rozdzielnice napędowe wrót dla komory południowej;
- rozdzielnica oświetlenia i gniazd w maszynowni;
- rozdzielnice oświetlenia, gniazd i ogrzewania w budynku sterowni;
- rozdzielnica oświetlenia zewnętrznego;
- szafa automatyki dla komory północnej;
- szafa automatyki dla komory południowej;
- pulpit sterowniczy dla komory północnej;
- pulpit sterowniczy dla komory południowej;
- oświetlenie zewnętrzne śluzy i awanportów;
- oświetlenie nowych dróg dojazdowych i parkingów;
- pomiary poziomów wody dla wody górnej, wody dolnej i komory;
- automatyka i sterowanie.
d) Rurociąg obiegowy (by-pass) i sieci sanitarne na terenie śluzy:
- budowa by-passa (rurociągu umożliwiającego przerzut wody na stanowisko dolne z pominięciem komór śluzy) z komorami wlotową i wylotową;
- budowa sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej i tłocznej wraz z pompownią;
- budowa sieci kanalizacji deszczowej odwodnienia terenów utwardzonych wraz z urządzeniami podczyszczającymi;
- budowa sieci wodociągowej zasilającej budynek socjalny oraz punkt poboru wody przez jednostki pływające.
e) projektowany budynek socjalny:
- rozbiórka istniejącego budynku socjalnego (konstrukcja drewniana) wraz z fundamentami;
- wykonanie wykopów;
- wykonanie żelbetowej ławy i wymurowanie ściany fundamentowej;
- wymurowanie ścian ceglanych;
- wykonanie stropu żelbetowego, monolitycznego;
- wykonanie więźby dachowej.
Choć dziś trudno wyobrazić sobie jakikolwiek obiekt użyteczności publicznej nieposiadający odpowiedniego zaplecza sanitarnego, niemieccy budowniczy śluz na Kanale Gliwickim w ogóle nie przywiązywali do tego uwagi.
Plan remontowy śluzy Łabędy wraz z awanportami zakładał, że prace będą wykonane dwuetapowo. W pierwszej kolejności została wyremontowana lewa, południowa nitka śluzy, która na czas remontu była nieczynna. W tym czasie prawa nitka zapewniała możliwość żeglugi na Kanale Gliwickim. W drugiej kolejności prowadzony jest remont prawej, północnej nitki śluzy przy pracującej nitce południowej. Budowa budynku socjalnego oraz by-pass i sieci sanitarne są realizowane w trakcie prac przy śluzie.
- Kategoria: Faza II
- Odsłony: 8389
Śluzy Kanału Gliwickiego zbudowane w latach 30. XX wieku z biegiem lat stawały się coraz bardziej awaryjne. Konstrukcje stalowe narażone na ciągłe oddziaływanie zasolonej Kłodnicy stopniowo ulegały procesom korozji. Betonowe elementy traciły swoje właściwości, zaś awanporty z dalbami nosiły coraz więcej śladów po zestawach pływających. Po blisko 80 latach eksploatacji tej drogi wodnej kapitalny remont stał się koniecznością. Dotychczas prowadzone prace naprawcze były niewystarczające i polegały głównie na remontach wrót śluz, które ulegały częstym uszkodzeniom. Wspawanie nowych elementów w miejsce uszkodzonych nie przynosiło jednak długotrwałych efektów. Metal, z którego wykonano wrota, był trudno spawalny, a miejsca spawów szybciej ulegały korozji. Co prawda w ramach Programu dla Odry 2006 administratorowi udało się w latach 2004-2008 wyremontować południową komorę śluzy Kłodnica, jednak realna szansa na pobudzenie żeglugi po kanale pojawiła się wraz z możliwością pozyskania dofinansowania unijnego na przeprowadzenie generalnego remontu obiektów Kanału Gliwickiego.
Plan modernizacyjny dla kanału gliwickiego
Projekt pn. „Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej" zakładał kompleksowy remont czterech z sześciu śluz Kanału Gliwickiego.
Przedsięwzięcie znalazło się na Liście Projektów Indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. W dniu 9 września 2008 roku podpisano preumowę, co pozwoliło rozpocząć prace nad sporządzeniem dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia modernizacji. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach 27 września 2011 roku podpisał z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) - instytucją wdrażającą -właściwą umowę o dofinansowanie projektu modernizacji śluz. Ten oszacowany na 175 mln zł projekt uzyskał nieco ponad 143 mln zł dofinansowania ze środków unijnych, w ramach Funduszu Spójności POIiŚ, co rozpoczęło realizację I fazy przesięwzięcia.
Cały projekt obejmuje cztery spośród sześciu śluz Kanału Gliwickiego: Łabędy, Dzierżno, Rudziniec i Kłodnicę. Modernizacja na śluzach Kłodnica i Rudziniec zakończyła się w ramach I fazy projektu, zaś prace na śluzach Dzierżno i Łabędy są kontynuowane w ramach II fazy. Zakres ujętych w projekcie prac był niemal taki sam dla każdej z przeznaczonych do pilnego remontu śluz. W ramach robót przewidziano m.in. rekonstrukcję betonów na głowie górnej i dolnej, remont dna i ścian komór oraz międzyśluzia, remonty sterowni śluz i istniejących budynków technicznych, a także budowę nowych budynków socjalnych. W projekcie uwzględniono również remont awanportów i wykonanie w nich przystani umożliwiających zestawom towarowym oczekiwanie na śluzowanie oraz odtworzenie zasuw międzykomorowych, które pozwalają na oszczędzanie wody. W czasie modernizacji wymieniana jest część wrót i zasuw śluz, a także wszelkie instalacje elektryczne i teletechniczne. Co więcej, sieć elektryczna przystosowywana jest do zasilania rezerwowego agregatem prądotwórczym. Znaczącą część wysłużonych już lamp zastępuje nowoczesne i energooszczędne oświetlenie LED.
Nadrzędnym celem całego przedsięwzięcia jest zmniejszenie awaryjności tych obiektów, dzięki czemu Kanał Gliwicki staje się bezpieczny i dla korzystających z tej drogi transportu, i dla okolicznych mieszkańców. Modernizacja umożliwia znaczne zwiększenie zdolności transportowej kanału. Oznacza to odciążenie dróg i szlaków kolejowych, co zmniejszy związane z tymi rodzajami transportu uciążliwości, takie jak hałas i emisja zanieczyszczeń. Dodatkowym celem projektu jest też skrócenie czasu śluzowań. Zakres prowadzonych prac jest istotny dla utrzymania Kanału Gliwickiego w należytym stanie i jednocześnie dla podjęcia próby przywrócenia tej drodze wodnej jej dawnej świetności. Oznacza to, że Kanał Gliwicki po modernizacji będzie w pełni sprawną, bezpieczną, ale przede wszystkim atrakcyjną dla transportu drogą żeglowną, po której będzie się też odbywał ruch turystyczny.
- Kategoria: Faza II
- Odsłony: 8593
Przed rozpoczęciem realizacji projektu pod nazwą „Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku będącym w zarządzie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej", konieczne było przeprowadzenie szczegółowej analizy stanu technicznego ujętych w projekcie obiektów hydrotechnicznych.
Na terenie śluz przeznaczonych do remontu przeprowadzono m.in. badania stanu betonów poszczególnych elementów śluzy, badania grubości ścian stalowych śluzy oraz przegląd konstrukcji poza ścianą szandorową.