Home Szlaki żeglowne Modernizacja śluz - Etap I Faza II Zakres robót modernizacyjnych na przykładzie śluzy Łabędy
Zakres robót modernizacyjnych na przykładzie śluzy Łabędy

Badania, które przeprowadzono na terenie śluz, ujętych w projekcie, a w szczególności zaś płynące z nich wnioski, dały możliwość przygotowania szerokiego planu modernizacyjnego dla każdego obiektu. Ich szczegóły znalazły się w projektach architektoniczno-budowlanych opracowanych dla każdej śluzy na potrzeby realizacji projektu modernizacji. Jako że plan modernizacyjny był podobny dla każdego obiektu, ich zakres przedstawić można na przykładzie śluzy Łabędy.

W projekcie architektoniczno-budowlanym dla śluzy Łabędy zaznaczono, że zakres robót obejmuje: przebudowę, rozbudowę i remont obiektu z awanportami i budynkami oraz nowo projektowane rurociąg obiegowy (by-pass) i budynek socjalny z zagospodarowaniem terenu przyległego, sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wodociągowej.

 

W ramach przebudowy i remontu śluzy Łabędy z awanportami realizowany jest szereg prac:

a) remont i modernizacja elementów hydrotechnicznych obejmuje:

  • rekonstrukcję powierzchni betonów kierownic awanportu górnego nad zwierciadłem wody;
  • remont ścian stalowych (Hoesch III) stanowiących kierownice awanportu dolnego;
  • wzmocnienie gruntu przylegającego do ww. ścian stalowych kierownic awanportu dolnego;
  • projektowane przedłużenie kierownic awanportu dolnego wraz z rozbiórką istniejących w tym miejscu stalowych pomostów;
  • remont, a w przypadku konieczności - rozbiórka i ponowne wykonanie dalb w awanportach;
  • wykonanie gródz remontowych od strony wody dolnej i wody górnej, a następnie ich rozbiórka po zakończeniu prac;
  • rekonstrukcję powierzchniowej warstwy betonów głowy dolnej i głowy górnej wraz z komorami pod progiem i kanałem oszczędnościowym w głowie górnej;
  • rekonstrukcję powierzchniowej warstwy betonów płyt dennych komór śluzy;
  • remont ścian stalowych (Larsen III) stanowiących ściany komór śluzy;
  • wzmocnienie gruntu przylegającego do ww. ścian komór;
  • projektowane dodatkowe przejście kablowe w poprzek komór śluzy (w tym studnie kablowe głębokie);
  • projektowane przystanie typu lekkiego, po jednej na wodzie górnej i wodzie dolnej;
  • korektę betonowych fundamentów istniejących pachołów cumowniczych z uwagi na osiadanie;
  • przełożenie istniejących nawierzchni z kostki granitowej;
  • projektowane nawierzchnie z kostki brukowej;
  • naprawę betonów kanałów kablowych i projektowane nowe odcinki kanałów kablowych;
  • uzupełnienie narzutu kamiennego ubezpieczenia skarp awanportów;
  • uzupełnienie istniejącej aparatury kontrolno-pomiarowej (urządzenia do pomiaru stałej prostej na obu głowach śluzy, łaty wodowskazowe).

b) W ramach remontu i modernizacji istniejących obiektów budowlanych przewidziano następujące elementy:

  • remont i modernizacja budynku sterowni wraz z jej wyposażeniem;
  • remont i modernizacja czterech budynków maszynowni - komory południowej i północnej na głowie górnej oraz komory południowej i północnej na głowie dolnej;
  • remont i modernizacja budynku maszynowni środkowej.

c) W ramach prac elektrycznych związanych z przebudową i remontem śluzy:

  • układanie kabli do rozdzielnicy głównej śluzy;
  • układanie kabli do rozdzielnic napędowych wrót dla komory północnej;
  • układanie kabli do rozdzielnic napędowych wrót dla komory południowej;
  • układanie kabli światłowodowych ze sterowni do rozdzielnic napędowych komory północnej i południowej;
  • rozdzielnice napędowe wrót dla komory północnej;
  • rozdzielnice napędowe wrót dla komory południowej;
  • rozdzielnica oświetlenia i gniazd w maszynowni;
  • rozdzielnice oświetlenia, gniazd i ogrzewania w budynku sterowni;
  • rozdzielnica oświetlenia zewnętrznego;
  • szafa automatyki dla komory północnej;
  • szafa automatyki dla komory południowej;
  • pulpit sterowniczy dla komory północnej;
  • pulpit sterowniczy dla komory południowej;
  • oświetlenie zewnętrzne śluzy i awanportów;
  • oświetlenie nowych dróg dojazdowych i parkingów;
  • pomiary poziomów wody dla wody górnej, wody dolnej i komory;
  • automatyka i sterowanie.

d) Rurociąg obiegowy (by-pass) i sieci sanitarne na terenie śluzy:

  • budowa by-passa (rurociągu umożliwiającego przerzut wody na stanowisko dolne z pominięciem komór śluzy) z komorami wlotową i wylotową;
  • budowa sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej i tłocznej wraz z pompownią;
  • budowa sieci kanalizacji deszczowej odwodnienia terenów utwardzonych wraz z urządzeniami podczyszczającymi;
  • budowa sieci wodociągowej zasilającej budynek socjalny oraz punkt poboru wody przez jednostki pływające.

e) projektowany budynek socjalny:

  • rozbiórka istniejącego budynku socjalnego (konstrukcja drewniana) wraz z fundamentami;
  • wykonanie wykopów;
  • wykonanie żelbetowej ławy i wymurowanie ściany fundamentowej;
  • wymurowanie ścian ceglanych;
  • wykonanie stropu żelbetowego, monolitycznego;
  • wykonanie więźby dachowej.

Choć dziś trudno wyobrazić sobie jakikolwiek obiekt użyteczności publicznej nieposiadający odpowiedniego zaplecza sanitarnego, niemieccy budowniczy śluz na Kanale Gliwickim w ogóle nie przywiązywali do tego uwagi.

Plan remontowy śluzy Łabędy wraz z awanportami zakładał, że prace będą wykonane dwuetapowo. W pierwszej kolejności została wyremontowana lewa, południowa nitka śluzy, która na czas remontu była nieczynna. W tym czasie prawa nitka zapewniała możliwość żeglugi na Kanale Gliwickim. W drugiej kolejności prowadzony jest remont prawej, północnej nitki śluzy przy pracującej nitce południowej. Budowa budynku socjalnego oraz by-pass i sieci sanitarne są realizowane w trakcie prac przy śluzie.

 

Używamy plików cookies aby usprawnić działanie naszej strony internetowej. Pliki cookies służące tym operacjom są włączone. Aby przeczytać więcej informacji o plikach cookies zobacz stronę: polityka prywatności.

Akceptuję pliki cookies z tej strony

EU Cookie Directive Module Information